東京大学 大学院新領域創成科学研究科 Grad. School of Frontier Sciences, The University of Tokyo 
環境安全管理室 Environment, Health, and Safety Office

New website: Click Here!

Tenken


HOME > 野外活動/Field Research

野外活動のための手続き

本学ではさまざまな部局で行われている、野外活動には、野外調査(フィールドワーク)、野外観測、
観測船などによる調査、学生を引率しての野外実習などが、屋外におけるすべての活動が含まれます。
こうした野外活動は、屋内とは異なる危険があり、重大な怪我や、場合によっては命を落とす事故に遭う可能性もあります。
そのため、安全衛生管理・事故防止に万全を期する必要があり、以下のような手続きが決められています。
When you do educational research activities in the field, the management plan must be turned in Dean of GSFS. Educational research activities in the field includes ALL OUTDOOR activities to the such as field work, outdoor interviews, visits, field observations, surveys by vessel, and field work with students. These activities have possibility of severe injury and death. For avoiding accidents, prior planning and preparation of emergency operation are needed.

【野外活動のための手続きの流れ/ Flow of the Activities n the Field】
① 必要書類の作成/ Preparation of documents
② 必要書類の仮提出/ Provisional submission of documents
③ 必要書類の返送/ Preparation of management plan
④ 計画書原本の作成/ Submission of management plan
⑤ 計画書原本の提出/ Mainfaling a copy of management plan
仮提出は、出発の1週間前までに完了してください。
Provisional submission must be turned one week ago.



手続きの詳細を示します。
① 必要書類の作成/ Preparation of documents
●全員に提出が必要な書類/ Documents all applicants must submit

  1. 「計画書/Management plan」
  2. 「参加者名簿/ Name list」
  3. 「行程予定表/ Schedule」

LinkIcon野外活動計画書 (2020.10.01 update)/Management Plan for Safety and Health during Educational Research Activities in the Field (2020.10.01 update) (eduアカウントのみからアクセス可能/ Access of this page requires sign-in by the e-mail account includes "@edu.k.u-tokyo.ac.jp.")
IからⅢは、上記ファイルのタブにあります。
Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ are available in the file of “Management Plan for Safety and Health during Educational Research Activities in the Field” at the EHS Office website and on Cybouz

現在、活動が認められていますが、作成には以下のガイドラインを参照してください。(2020/07/13時点)
Whan you conduct your field works, please follow the guideline below.
LinkIcon野外活動における感染症防止徹底対策ガイドライン/Guideline for Field work (eduアカウントのみからアクセス可能/ Access of this page requires sign-in by the e-mail account includes "@edu.k.u-tokyo.ac.jp.")


●該当者のみ提出が必要な書類/ Documents if applicable
<自家用車・レンタカーを利用する場合/ For users of cars and rental cars>

  1. 教職員が自家用車を利用する場合/For faculty use private cars:「自家用車業務使用承認伺」
  2. 学生が自家用車を利用する場合/For student use private cars:「自家用車業務使用承認伺」「学生自家用車使用条件書」
  3. レンタカーを使用する場合/For rental car users:「自動車運転業務届」

      ※総務係へ提出/ Submission to General Affairs Team
      ※計画書の「6.移動手段」欄に提出した書類と提出日を記入し、写しを計画書に添付する。 /Attach a copy.
自動車運転業務使用承認伺(Wordファイル)
学生自家用車使用条件書(Excelファイル)
自家用車による出張に関する取扱い基準(Wordファイル)
学生自家用車使用条件書申し合わせ(Wordファイル)
上記「野外活動計画書」ファイル内にあります。
This document is located in the file of “Management Plan for Safety and Health during Educational Research Activities in the Field”.

<海外で野外活動を行う場合/ For activities Overseas>

  • 計画書と一緒に提出する書類/Document should be submitted with the Management Plan:「安全衛生事前チェックリスト」

上記「野外活動計画書」ファイル内にあります。
This document is located in the file of “Management Plan for Safety and Health during Educational Research Activities in the Field”.


② 必要書類の仮提出/ Provisional submission of documents
最初に電子ファイル版を仮提出する。
送付先:

  • 所属専攻の専攻長
  • 所属専攻の環境安全委員
  • 新領域環境安全管理室(fs-anzenアットマークk.u-tokyo.ac.jp)

各専攻の専攻長・環境安全委員は、
上記「野外活動計画書」ファイル内にあります。
This document is located in the file of “Management Plan for Safety and Health during Educational Research Activities in the Field”.

At the first, provisional file should be submitted to the following three people.

  • Department Head
  • People in charge of environment and safety in your department
  • EHS Office GSFS(fs-anzen*@*k.u-tokyo.ac.jp)

After approval of Director of EHS Office GSFS, electronic file of management plan will be returned.

③ 計画書原本の返送/ Preparation of management plan
環境安全管理室で採番後、計画書をメールで返送します。
通し番号の入った計画書の電子ファイル版をお送りします。
Print out the returned document and sign it.

④ 計画書原本の作成/ Submission of management plan
返送されてきた電子ファイル版をプリントアウトして捺印し、原本を作成する。
Send it via internal mail (to: 002 EHS Office, Bioscience bldg.)

⑤ 計画書原本の提出/ Keeping a copy of management plan
原本を、学内便で新領域環境安全管理室まで送付してください。
(「生命棟学内便Box 002 環境安全管理室」宛)
The copy of approved document by Dean will be returned to you via internal mail.
Keep it in one year.




《書類作成上の注意事項/ Caution
※野外活動計画書(Excel)ファイルの、「記入要綱」タブをよく読み、記入してください。
 記入要領は、よくある質問や間違いをふまえたものとなっています。
 提出された計画書を1回で受理できますよう、よく読んでお書きください。
※The following instructions will be helpful in preparing the documents.





《参考資料》
LinkIcon野外活動における安全衛生管理・事故防止指針第4版ファイル(学内専用、pdfファイル)

▲ ページトップへ


























環境安全本部メルマガ